mandag 1. juni 2009

Mand tager hva mand haver



.., redesign, gjenbruk, kall det hva du vil. Smart er det og utrolig morsomt og inspirerende å se hva en kan få til av noe en ikke bruker lengre.

Denne brune kjolen er opprinnelig en kjole jeg har brukt, strikket kjole i silke, kjøpt hos DesignForum. Jeg har brukt den mye, og den begynte å miste fasong -> derfor sydd om i str. 6 år. Jeg strikket hals og "mansjetter", og har sydd på enkel aplikering. Jeg er fornøyd med resultatet, og det er også hun som bruker den. Den brukes både som kjole og som tunika med bukse under.


Denne kjolen er sydd i stoff fra 70-tallet, gamle lingardiner og min gamle hvite bluse. Blomsterstoffet, fra slengbukse- og plattåsko-tiden, ble til skjørtet på kjolen, samt knyttebånd. Linstoffet til bærestykket og blusen til fór.

Jeg tok utgangspunkt i pikekjole beskrevet i Tove Fevangs bok "Søm med overlock". Kjolen har i utgangspunktet et skjørt sydd i lappeteknikk, noe jeg ikke har "tålmod" til. Jeg har store utfordringer når det gjelder å følge "oppskrift", og er heller ingen erfaren overlock-syerske, så på min kjole har det blitt noen løsninger som avviker fra boken... ;)

Sydd etter mål for str. 3 år, god størrelse, min treåring har denne i lang tid, noe som er bra for hun er veldig glad i blomstene - farverike!

Bok: http://www.cappelendamm.no/main/Katalog.aspx?f=8988&isbn=9788202230753&AspxAutoDetectCookieSupport=1

1 kommentar:

  1. Så flink du er :) Søm er ikke helt min sterke side, men jeg får neste lyst til å prøve når jeg ser disse fine kjolene.

    SvarSlett